طرز تهیه اکبر جوجه :

اکبر جوجه، نام یک رستوران زنجیره‌ای و نیز لقب علی‌اکبر کلبادی نژاد بنیان‌گذار این رستوران‌ها و ابداع‌کننده این غذاست. این نام اکنون به صورت نام یک غذای مازندرانی درآمده است اکبر جوجه یک طعم متفاوت نسبت به همه ی جوجه ها دارد که به جرات می توان گفت این غذا بسیار لذیذ می باشد اما به شرطی که اصولی و طبق دستور پخت حرفه ای طبخ شود. ما را در ادامه این مطلب از بخش آشپزی مجله اینترنتی نمناک همراهی کنید تا طرز پخت اکبر جوجه را برای شما بیان کنیم :

 

 

 

مواد لازم اکبرجوجه

جوجه ی مرغ :یک کیلوگرم

رب انارشیرین یا ملس :2 پیمانه

لیموترش :1 کیلوگرم

زعفران دم کرده :3 قاشق غذاخوری

روغن مایع :3 پیمانه

نمک و فلفل :به مقدار کافی

 

طرز تهیه اکبر جوجه

جوجه مرغ را تمیز کنید و از وسط به دو تکه تقسیم کنید.سپس در مقداری نمک ، فلفل ، زعفران و آبلیمو بخوابانید تا به مدت چند ساعت در این محلول بماند. بعد از سپری شدن این زمان در یک تابه ی تقریبا گود مقداری روغن بریزید تا گرم شود.

بعد جوجه ها را از سمتی که پوست دارند در آن قرار دهید و در تابه را ببندید تا جوجه ها با حرارت کم آب بندازند و پخته شوند و وقتی آب آن بخار شد با همان حرارت کم بگذارید دو طرفجوجه ها طلایی رنگ شوند.سپس آنها را از روغن بیرون بیاورید و روی آنها رب انار بریزید تا خوش طعم تر شوند. اکبر جوجه خوشمره و لذیذ را با برنج کته زعفرانی میل کنید و با ریختن مقداری رب انار روی برنج از خوردن این غذای لذیذ، لذت ببرید.


 

خورش قیمه غذای اصیل و قدیمی ما ایرانی هاست که برای خوشمزه شدن و جا افتاده تر آن بهتر است به یک سری از نقاطی که در زیر به آن اشاره شده است دقت کنید ، اگر تمامی این نکات را در طرز تهیه قیمه رعایت کنید می توانید بهترین طعم جا افتاده رو به خورش خود بدید که با این صورت می توان نذری های فوق العاده خوشمزه ای با این قیمه ها مهیا نمود.

 

مواد لازم خورش قیمه

گوشت :200 گرم

لپه :70 گرم

رب :1-2 قاشق

پیاز عسلی :3-4 قاشق

 

چوب دارچین :1عدد

هل سبز :5 -6 عدد

گلاب :1 قاشق

زرشک :برای تزیین 2 قاشق

روغن :2قاشق

 

گرفتن تلخی لیمو عمانی برای خورش قیمه

بجز موادی که معرفی کردیم به چنتا لیمو عمانی احتیاج داریم که باید با چنگال آنها را سوراخ کنیم و درون آب جوش می اندازیم تا تلخی آن گرفته شود.

سرخ کردن پیاز ها از قبل برای خورش قیمه

قبل از اینکه مراحل اصلی پخت خورش قیمه را شروع کنید باید ابتدا مقداری پیاز را خرد کرده و با روغن در ماهیتابه سرخ نمایید و آن را برای مخلوط کردن با گوشت لازم که در مواد اولیه بیان شد مهیا نمایید.

طرز تهیه قیمه سیب زمینی خوشمزه و جاافتاده

بتدا پیاز را خرد کرده و درون تابه ای سرخ می کنیم سپس زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم بعد رب و پیاز را با هم مخلوط کرده و کاملا سرخ می کنیم.

گوشت را به موادمان اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کاملا رنگ گوشت تغییر کند بعد از این مرحله لپه را اضافه می کنیم و کمی همراه با غذا تفت می دهیم و بعد ۳ لیوان آب اضافه می کنیم در قابلمه را میبندیم تا به مدت یک ساعت خورشت بپزد.

دقت کنید گاهی اوقات لپه یا گوشت دیر پز است برای رعایت این نکته می توان گوشت را در زودپز به صورت جداگانه پخت و بعد به مواد اضافه کرد همچنین می توانیم در قابلمه ای جداگانه لپه ها را بپزیم.

اگر در اول کار رب یا نمک را اضافه کنیم گوشت دیر پخته می شود البته باز هم به نوع گوشت بستگی دارد.

بعد از مراحل قبل لیمو عمانی را به خورشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم یک ساعت دیگر خورشتمان بپزد.

بعد از یک ساعت که لیمو عمانی همراه خورشت پخت آن را از خورشت بیرون آورده و همراه نمک و دارچین و زعفران اجازه می دهیم کمی بپزد تا کاملا خورشت جا بیفتد.

یک ربع قبل از سرو خورشت شکر و گلاب را اضافه می کنیم شکر را کم کم اضافه می کنیم تا خیلی شیرین نشود. حالا خورشت خوش طعم و عطر ما آماده است.

سیب زمینی ها را خلال کرده و روی خورشتمان می ریزیم و بعد نوش جان می کنیم.


چجوری قیمه نثار درست کنیم ؟

قیمه نثار بر عکس خورشت قیمه یک غذایی پلویی می باشد که شباهت زیادی به مرصع پلو و آجیل پلو دارد اما از نظر طعم اندکی تفاوت بین این سه غذا وجود دارد.

قیمه نثار برای کجاست ؟

این غذای خوش رنگ و شیک از جمله دستور پخت های قزوین می باشد که گاهی اوقات در برخی مراسمات رسمی و حتی عروسی ها نیز طبخ می شود.

موادمورد نیاز قیمه نثار

همراه ما در این بخش از آشپزخانه نمناک از سایت نمناک باشید تا آموزش درست کردن قیمه نثار اصیل را برای شما بیان کنیم :

 

مواد لازم 

برنج خیس کرده 3 پیمانه

گوشت قیمه خرد شده 350 گرم

پیاز خرد کرده ریز 2 عدد

لپه خیس کرده 1/2 پیمانه

روغن 1/2 پیمانه

رب گوجه فرنگی 2 قاشق س

ادویه خورشتی 1 قاشق چ

ادویه پلویی 1 قاشق چ

گلاب 1 قاشق س

زعفران دم کرده 1 قاشق س

زرشک خشک شده 1/2 پیمانه

گرد لیمو عمانی مقداری

نمک مقداری

خلال پسته و بادام –

 

طرز تهیه قیمه نثار خوشمزه

تابه مناسبی انتخاب کنید و بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.

بعد باقالی ها را داخل روغن بریزید و تفت دهید. در حین تفت مقداری زرد چوبه هم به باقالی ها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد. بعد 3 لیوان آب داخل تابه بریزید و بگذارید تا باقالی ها با حرارت ملایم نیم پز شوند.

قیمه نثار با تزیین مجلسی

بعد لپه خیس داده شده را اضافه میکنیم و حدود 4 تا 5 دقیقه تفت میدهیم تا در هنگام پخت لپه ها باز نشود.هنگام تفت لپه ها رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید تا رنگ بهتری بگیرد. بعد از این مرحله به اندازه 3 پیمانه آب به خورشت اضافه میکنیم و در ظرف را میبندیم تا گوشت و لپه پخته شود وکم آب شود و غلظت خورشت هم زیاد شود.و به اصطلاح جا بیفتتد.

آبکش کردن برنج و اضافه کردن گلاب به قیمه نثار

در 2 دقیقه آخر پخت هم گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه میریزیم تا جوش بخورد. برنج از قبل خیس داده شده را آبکش میکنیم.

و درکف ظرفی که میخواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن میریزیم و میگذاریم تا روی حرارت گرم شوند و یک جوش ریزی بخورد بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه میریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیمو عمانی میریزیم و بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج ها و ادویه ها میریزیم و این مرحله را 2 تا 3 بار به همین ترتیب انجام میدهیم و در آخر کمی روغن روی حرارت کم اجازه میدهیم تا برنج دم بکشد و بعد از اینکه برنج دم داد کمی روغن داغ روی برنج میکشیم.

برای تزیین از مقداری برنج زعفرانی به همراه زرشک سرخ شده ، خلال بادام و خلال پسته استفاده میکنیم.

 


 

 

آموزش قیمه بوشهری

قیمه بوشهری از هر لحظای که مد نظر شما باشد که چه مزه و چه ظاهر با مابقی قیمه ها فرق دارد ، با ما همراه باشید تا برای شما قیمه بوشهری را درست کنیم.

 

مواد لازم برای قیمه جنوبی :

نخود لپه محلی پخته شده : 200 گرم

گوشت پخته شده : 200 گرم

پیازسرخ شده : 2 عدد

سیب زمینی پخته شده : 2 عدد

رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری

گلاب : یک استکان

آب گوشت : 2 پیمانه

نمک، فلفل ، زرد چوبه ، پودر زیره و پودر لیمو عمانی : به مقدار کافی

روغن مایع : به میزان لازم

قیمه بوشهری

طرز تهیه قیمه جنوبی

 

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل :

برای درست کردن این قیمه ابتدا باید لپه را خیس کنید و بعد از چند ساعت خیس خوردن و عوض کردن آب داخل آن ، به همراه مقداری آب و کمی نمک بپزید.

بعد از پخته شدن لپه ها ، آن را با گوشتکوب له کنید.علاوه بر لپه ، سیب زمینی پخته شده و گوشت پخته شده را هم باید جداگانه له کنید.

قابلمه ای مناسب انتخاب کنید و پیاز های سرخ شده را به همراه کمی روغن داخلش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.تمام ادویه ها را به همراه کمی نمک به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید.بعد از کمی تفت دادن ادویه ها و پیاز در روغن ،رب گوجه را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا در اثر حرارت خامی رب گرفته شود و رنگ رب باز شود.

سپس به آنها نخودلپه له شده ، سیب زمینی و گوشت له شده را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا باهم مخلوط شوند. در حین هم زدن ، آب گوشت را هم به مواد مخلوط شده اضافه کنید و هم بزنید تا آب گوشت کاملا جذب مواد شود. این خورشت باید کم آب باشد به همین دلیل نباید زیاد آب گوشت را اضافه کرد.در واقعه همان 2 پیمانه کافیست.

بعد ازمخلوط کردن کامل مواد ، در قابلمه را ببندید و حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت کاملا جا بیفتتد.

وقتی خورشت کاملا جا افتاد در اواخر پخت مثلا 10 الی 15 دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت ، گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

خورشت قیمه بوشهری آماده شده را در ظرف مورد نظرتان بکشید و در کنار شکر پلو میل کنید.

 

منبع: zodpazz