پنیر زیره یکی از خوشمزه ترین پنیر در بین پنیرها است البته امروزه انواع آنها در مغازه ها وجود دارد ولی درست کردن آن به صورت اورگانیک یک چیز دیگست و ما به شما میگوییم چگونه این نوع پنیر را درست کنید

پنیر زیره

پنیر زیره خوش طعم

طرز تهیه پنیر زیره یک پنیر خانگی خوشمزه و آسان :

من از دو و نیم کیلو شیر معادل سیزده لیوان شیر استفاده کردم شیر پر چرب باشد بهتر است. شیر را می گذاریم روی حرارت متوسط و نیم ساعتی می گذاریم جوش بخورد بعد از این زمان پنج قاشق غذاخوری پر ماست را به شیر در حال جوش خوردن اضافه می کنیم و می گذاریم تا چند دقیقه روی گاز بماند تا شیر به رنگ سبز کمرنگ در بیاید و شیر حالت بریدگی پیدا کند بعد توری پارچه ای را روی آبکش پهن کنید.

و پنیر را صاف کنید مقداری از آب پنیر را بردارید بقیه را دور بریزید بعد پنیر را یک جا جمع کنید و پارچه توری را چند دور پیچ بدهید تا پنیر شکل خودش را از دست ندهد و یک جا جمع شود و بعد یک چیز سنگین را روی آن بگذارید به مدت نیم تا یک ساعت تا آب های اضافی پنیر خارج شود و سفت شود برای من نیم ساعت بیشتر طول نکشید

اگر دوست دارید مثل من زیره به پنیر اضافه کنید زمانی که آبکش کردید مقداری زیره را به مواد اضافه کنید، بعد از اینکه پنیر سفت شد برش زدم و پنیرها را در آب پنیری که برداشته بودم و خنک شده بود و کمی هم به آن نمک زده بودم گذاشتم، داخل خود پنیر نمک نریزید فقط در آب پنیر نمک بریزید.

 در غذالند همراه ما باشید.

خواص پنیر زیره

خواص پنیر به تنهایی و با گردو یا خرما هر کدام به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که از نظر پزشکی و سلامت و از نظر طب سنتی و فرمایشات ائمه همه را در این بخش خواهید خواند.

پنیر از خانواده ی لبنیات به حساب می آید ،در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد که پنیرهای مورد استفاده در ایران به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان ، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی ختم شود.

در واقع که اولین مایه پنیر از شیره درخت انجیر به دست آمد و انسان های قدیمی بعد از آنکه برگ های درختان انجیر را در شیر می انداختند تا شیر ببندد، آن را روی سنگ می ریختند و پس از این که سفت می شد، برای این که آب آن کاملا گرفته شود، سنگ دیگری روی آن می گذاشتند.

بعدها انسان یاد گرفت که از شکم حیوانات شیرخوار، مخصوصا خرگوش های وحشی، مایه پنیر را به دست آورد و وقتی پنیر ساخته شد آن را در آفتاب خشک کند و نمک بزند و در لای برگ درختان بپیچد و آن را برای روزها و ماه های آینده مورد استفاده قرار دهد. تولید پنیر به صورت صنعتی در آغاز قرن بیستم شروع شد و آن زمانی بود که پاستور، اکتشافات خود را درباره تخمیر شیری آغاز کرد.

خواص و فواید پنیر

پنیر غذای پروتئین دار کاملی است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و کاملا می تواند جای گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاه خوارانی که گوشت نمی خورند به جای آن پنیر مصرف می کنند. پنیر به استثنای لاکتوز، موادی دارد که در شیر موجود است مثل پروتئین، چربی و ویتامین خصوصا ویتامین های A و B. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده تر آن است البته به استثنای پنیرهای خیلی چرب و یا خیلی تخمیر شده.

پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است. افرادی که کار فکری می کنند، کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر دارای فسفر است و فسفر غذایی مطلوب برای این دسته از اشخاص است.کسانی که بیماری دیابت دارند می توانند پنیر بخورند زیرا پنیر مواد قندی ندارد.

مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می شود.
خوردن پنیر برای کسانی که چربی خون دارند، مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود. علاوه بر این، کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند پنیر برای شان ضرر دارد زیرا دارای نمک و چربی اشباع بوده و خوردن هر دوی آن ها برای این گروه می تواند خطر تشدید بیماری شان را فراهم آورد.

پنیر زیره

پنیر زیره

مادرانی که بچه های خود را شیر می دهند، خانم های باردار، کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را می گذرانند باید پنیر میل کنند زیرا زود هضم است و به دنبال مصرفش اختلالی را به دنبال نخواهد داشت.

پنیر چون مقادیر زیادی کلسیم دارد؛ و کلسیم نیز خواب فراوان کلسیم بیشتری که در خون و مایع خارج سلول بدن است برای تغذیه مغز که هنگام استراحت و خواب به کلسیم بیشتری احتیاج دارد بسوی آن می آید، و بواسطه ازدیاد آهک است که وقت خواب مغز برنگ سفید جلوه می کند

(به همین جهت سابغین خیال می کردند هنگام خواب خون از مغز دور می شود) پس در وقت خواب مغز به کلسیم بیشتر محتاج است ، پنیر که هم سرشار از کلسیم است پس بهترین غذا برای خواب راحت و عمیق ، و بهترین غذا در این وقت برای مغز، خوردن پنیر در شامگاهان است

منبع:نوآک